نگاهی به اهمیت نقش نوشیدنی‌ها در صنعت غذا
شاید برای خیلی‌ها، «صنعت غذا و نوشیدنی» در اغذیه و یک وعده غذایی خلاصه شود اما از آنجا که نوشیدنی، بخش جدایی‌ناپذیر ماجراست، طبیعتا نمی‌توان بدون لزومی به نام «نوشیدنی» از ملزومی به اسم «صنعت غذا» صحبت کرد.
به بیان بهتر، وقتی بدن انسان آب خودش را از دست می‌دهد، احساسی به ما دست می‌دهد که اسم آن را «تشنگی» می‌گذاریم؛ یعنی احساس نیاز به نوشیدن مایعات. در روزهای گرم تابستان نیاز همه ما به نوشیدنی‌های خنک شدت می‌گیرد. البته تشنگی تنها دلیل نوشیدن نیست، بلکه در روزهای سرد زمستانی یا بعد از صرف یک وعده غذایی چرب، اگرچه متخصصان نوشیدن آب بلافاصله بعد از غذا یا با شکم خالی را پیشنهاد نمی‌کنند اما یک لیوان چای یا قهوه داغ می‌تواند جذاب باشد
میلیون‌ها نفر در سراسر جهان روز خود را با چای یا قهوه شروع می‌کنند و همین میزان محبوبیت آن را به یک صنعت بزرگ با گردش مالی میلیارد ‌دلاری تبدیل کرده است. میلیاردها نفر روز را با یک نوع نوشیدنی آغاز می‌کنند که می‌تواند شامل آب، دمنوش‌های گیاهی و به‌خصوص آبمیوه باشد. در این میان نباید محبوبیت نوشیدنی‌های گازدار مانند نوشابه را دست‌کم گرفت. برندهای بزرگ تولید نوشابه‌های گازدار چنان سیاست‌های سخاوتمندانه‌ای اتخاذ کرده‌اند که طرفداران این نوشیدنی‌ها را هر روز بیش از دیروز افزایش داده است. در رستوران‌های زنجیره‌ای آمریکا و برخی کشورهای اروپایی پر کردن لیوان نوشابه یا درخواست نوشابه دوم برای مشتری‌ها رایگان است و همین آنها را به نوشیدن بیشتر ترغیب می‌کند. تحقیقات همچنین نشان می‌دهد کافئین موجود در نوشابه‌های گازدار مانند کوکاکولا و پپسی اعتیادآور است اما نوشیدنی‌های غیرالکلی منحصر به چای و قهوه یا نوشابه‌های قندی و مضر نیست. در این میان آبمیوه نیز سهم بسزایی در بازار نوشیدنی به‌جز آب ایفا می‌کند. آبمیوه‌های تازه را نمی‌توان برای مدت طولانی در یخچال یا محیط بیرون نگهداری کرد، از این‌رو کارخانه‌ها وارد عمل شدند و آبمیوه‌های مختلف را در بطری و پاکت ریختند و در بسته‌بندی‌های رنگین در اختیار مردم قرار دادند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست