روز جهانی غذا

روز جهانی غذا در نوامبر 1979 میلادی به پیشنهاد دکتر پال رومانی وزیر کشاورزی و غذای سابق کشور مجارستان انتخاب شد. این روز به تدریج به فرصتی برای افزایش آگاهی و اطلاع رسانی عمومی در مورد گرسنگی، سوء تغذیه، پایداری و تولید غذا تبدیل شد. از آن زمان تا کنون کشورهای زیادی هر ساله این روز را گرامی داشته و به موضوعات مرتبط برای بهبود غذا در کنار استفاده صحیح از آب و خاک می‌پردازند.
سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (FAO) با اشاره به این نکته که اگر چه جهان به سمت ساختن جهانی بهتر پیشرفت کرده است، ولی مردم بسیار زیادی عقب مانده اند، شعار “هیچکس را پشت سر نگذارید” (Leave no one behind) را برای روز جهانی غذا در سال 2022 انتخاب کرده است.

هر روزه میلیون ها نفر هر روز گرسنه می شوند، در حالیکه مقادیر زیادی غذا از بین می رود. غذا یا در حین تولید یا حمل و نقل فاسد می شود و یا در سطل های زباله خانوارها، خرده فروشان یا رستوران ها ریخته می شود. روز جهانی غذا به مقابله با این موضوع اختصاص دارد.

روز جهانی غذا نه تنها برای جشن گرفتن غذاهای شگفت انگیزی است که هر روز می خوریم، بلکه برای گسترش آگاهی در مورد کسانی که برای دریافت حتی یک وعده غذایی در روز تلاش می کنند، مشخص شده است. اختصاص یک روز از تقویم به این موضوع برای آگاهی و اقدام جهانی نسبت به کسانی که از گرسنگی رنج می برند و همچنین به تاکید بر ریشه کنی گرسنگی، تضمین امنیت غذایی و رژیم‌های غذایی مغذی برای همه می‌پردازد.
روز جهانی غذا به شهروندان یادآوری می‌کند باید با حمایت از تولیدکنندگان محلی، استفاده عاقلانه‌تر از منابع زمین، پیروی از رژیم‌های غذایی مغذی و متنوع، و تغییر اقدامات روزمره با هدف کاهش ضایعات و اتخاذ سبک زندگی پایدارتر، طرز فکر جدیدی اتخاذ کنند. مردم نسبت به این واقعیت که میلیون ها نفر گرسنه هستند، حساسیت زدایی و قطع ارتباط شده اند. احترام گذاشتن به غذای ما به معنای احترام گذاشتن به افرادی است که به ما غذا می دهند، کشاورزان، منابعی که برای تولید آن صرف شده اند، و افرادی که از آن غذا می خورند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد با ابراز نگرانی از افزایش تعداد افرادی که در میان نگرانی های جهانی از گرسنگی رنج می برند، رقمی خیره کننده را اعلام کرد. وی در توییتی نوشت: «تعداد افرادی که از گرسنگی رنج می برند در 3 سال گذشته بیش از دو برابر شده است.»
افزایش این رقم را می توان به احتمال زیاد به ویروس کرونا نسبت داد و این بیماری همه گیر منجر به محدودیت های شدید در سراسر کشورها از زمان اولین شیوع در شهر ووهان چین در سال 2019 شد. رئیس سازمان 193 عضوی در پست خود به مناسبت روز جهانی غذا بر حرکت از «ناامیدی به امید و عمل» و «در دسترس قرار دادن رژیم‌های غذایی مغذی برای همه» تاکید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست